Niet alles wat je leest over zoekmachine-optimalisatie (SEO) is waar. Bespaar tijd en voorkom dat je in deze 11 valkuilen stapt.
Misverstand 1: Keywords moet je letterlijk op je pagina verwerken
Dit misverstand is erg hardnekkig, ook omdat SEO-tools als Yoast je dwingen om keywords zo letterlijk mogelijk te herhalen. Maar Google kent echt wel het verschil tussen ‘appel’ en ‘appels’. Te rigoureus vasthouden aan keywords zorgt voor onleesbare teksten. Neem als voorbeeld de zoekopdracht ‘sportschool centrum Groningen ‘. Daar kun je geen fatsoenlijke volzin mee schrijven. En dat hoeft ook niet. Google snapt het ook wel als je optimaliseert voor ‘Sportschool in het centrum van Groningen’.
- Gebruik gerust SEO-tools, maar staar je niet blind op de maximale score als dat de leesbaarheid van de tekst verslechtert.
- Schrijf teksten voor klanten, niet voor de Googlebot.
Misverstand 2: De meta description laat je hoger eindigen op Google
Elk CMS heeft de mogelijkheid om een meta description toe te voegen. De description volproppen is zinloos, want de description is geen ‘ranking factor’. Dit betekent dat Google de description niet gebruikt om een pagina te beoordelen. De discription heeft wel een ander nut, want Google zal de tekst tonen op de resultatenpagina. Een goede tekst vergroot de kans op een klik.
- Geef elke pagina een aantrekkelijke description die uitnodigt om op te klikken.
- Gebruik hierin het keyword, want dat woord kan dan vetgedrukt verschijnen op de resultatenpagina.
Misverstand 3: Langere content is beter
Google kijkt niet naar de lengte van de tekst en geeft een pagina van drie zinnen dezelfde kans als eentje van duizend woorden. Het klopt dat langere teksten korreleren met hogere rankings, maar dat verhaal ligt wat genuanceerder. Langere teksten bevatten meer gerelateerde keywords en zullen bezoekers langer vasthouden, maar alleen als de lengte de tekst beter maakt. Een tekst langer maken zonder waardevolle inhoud te bieden? Dat gaat niet werken.
- Schrijf teksten die hun doel bereiken, namelijk het beantwoorden van de zoekvraag.
- Gebruik zoveel woorden als je hiervoor nodig hebt. Niet meer, niet minder.
Misverstand 4: Ook een matige site kan scoren
Google’s algoritme is slim. Heel slim. Google analyseert niet alleen wat er op de site staat, Google meet ook hoe lang mensen op de site blijven en of ze terugkeren naar de resultatenpagina (om toch een andere site aan te klikken). Dit noemen we ‘user signals’ en die zijn onmisbaar. Daarom werk ik bij mijn meeste klanten aan verbeteringen aan de website in combinatie met SEO.
- Richt je site in op de bezoeker, dan volgt Google vanzelf.
- Schrijf de content zo dat bezoekers een antwoord krijgen op de zoekvraag en dus geen concurrent aan hoeven te klikken. Zo geef je waardevolle kwaliteitssignalen die je laten stijgen op de resultatenpagina.
Misverstand 5: Je kunt op elk zoekwoord scoren
Google is dol op merken en geeft ze voorrang. Een BMW-dealer zal daarom nooit hoger scoren dan de fabrikant op het zoekwoord ‘BMW’. En dat hoeft ook niet, want er zijn voldoende zoekwoordcombinaties om een dealer op vindbaar te maken.
- Staar je niet blind op bezoekersaantallen. Elke site kan scoren op zoekwoorden die geen kopers opleveren, maar dat is zonde van de tijd.
- Liever 10 bezoekers op relevante keywords, dan 1000 op woorden die nooit een aankoop gaan doen.
Misverstand 6: Met veel verschillende keywords op een pagina scoor je beter
Vroeger konden we inderdaad pagina’s volstoppen met zoveel mogelijk verschillende keywords en daarmee scoren. Maar het internet is voller en Google is slimmer, dus die aanpak werkt niet meer. Bij keywordplaatsing draait het om de focus: één onderwerp per pagina. Wil je scoren op ‘fietsband plakken’? Dan wil je een pagina die alleen daarover gaat. Voor andere keywords (zoals ‘fietsband kopen’) wil je andere pagina’s maken.
- Baseer de sitestructuur op een keywoordanalyse.
- Elke pagina is één keyword.
Misverstand 7: De meta keywords zijn belangrijk
Google negeert de meta keywords al jaren en veel moderne CMS-systemen bieden deze optie niet meer. Gebruik je een CMS waar je wel meta keywords kunt invullen? Het invullen van die velden is dan zonde van je tijd.
- Negeer de meta keywords volledig.
- Zorg dat je keywords verwerkt op de pagina, op plekken die belangrijk zijn voor SEO.
Misverstand 8: Het is heel technisch
Bij zoekmachine-optimalisatie komt inderdaad wat technische kennis kijken. Maar het aantal technische foefjes waarmee je hoger kunt komen, is in de praktijk beperkt. Google zou immers een hele slechte zoekmachine zijn als je met een paar regels code het algoritme kan verslaan.
- Staat je niet blind op de techniek.
- Laat je website checken op sitespeed en core web vitals, maar focus voor de rest op de gebruiker.
Misverstand 9: Het levert gratis verkeer op
Gratis bestaat in deze wereld niet. Een hoge positie in Google moet worden verdiend en dat vraagt om tijd en energie (ook als je het zelf doet). Het voordeel van SEO is dat de resultaten merkbaar blijven, zelfs als je stopt met de inspanning. Dat is een verschil met advertentiecampagnes: daarvan stopt het resultaat als je ze uitzet. Maar om eerlijk te zijn, ik heb bij uitzondering wel eens een ondernemer aangeraden om Google Ads in te zetten omdat de terugverdientijd dan sneller was. Online marketing blijft maatwerk.
- Kies bewust voor SEO. Sommige markten zijn echte ‘zoekmarkten’ waar de klant het moment van aankoop bepaalt. Dan zit je met SEO goed.
- In andere markten kan het effectief zijn om de klant op het idee te brengen om bij jou aan te kloppen. Dan zijn Facebook-advertenties waardevoller.
Misverstand 10: Meer pagina’s zijn altijd beter
Het aantal pagina’s uitbreiden is een goed idee als je verkeer op extra keywords wil aantrekken. Maar wat je niet wil, is meer pagina’s toevoegen voor keywords waarop je al inhaakt. Heb je een pagina over ‘smartphone repareren’? Dan wil je niet nog drie pagina’s over exact dat onderwerp. De bezoeker heeft daar niks aan, en Google dus ook niet.
- Idealiter wil je evenveel pagina’s hebben als het aantal keywords waarop je scoren wil.
- Zorg daarbij voor een heldere focus. Eén pagina, één keyword.
Misverstand 11: SEO kost veel geld
SEO is als een huis, we kunnen het zo duur maken als we zelf willen. Maar dat hoeft helemaal niet. Je hoeft immers niet op alle zoekwoorden te scoren, zolang je maar scoort op zoekwoorden waar je omzet uit kunt halen. Door op zoek te gaan naar zulke niches, kunnen we ook op een beperkt budget veel bereiken (ik spreek uit ervaring).
- Zet realisme voorop. Wat is de minimaal benodigde omzet van de website?
- Reken uit hoeveel verkopen of leads per 100 bezoekers je hebt en druk dat uit in waarde. Wat gebeurt er met die waarde als je X bezoekers meer ontvangt? Het antwoord op die vraag is een indicatie van het gewenste budget.