Voorbij zijn de tijden waarin je een copywriter nodig had voor goede productteksten. Met ChatGPT schrijf je de perfecte teksten in een fractie van de tijd.
De truc van ChatGPT? Vertel hem wat je verwacht. Dit noemen we ‘prompten’ en het komt erop neer dat je vertelt wat je wel en niet verwacht. Eigenlijk dus net alsof je een medewerker aan het inwerken bent.
De anatomie van een goede prompt
Ik geef je een voorbeeld van hoe dit werkt. Schrik niet, de hoeveelheid prompts die ik gebruik is hoog, want dit beperkt de hoeveelheid eindredactiewerk.
Stap 1: Vertel ChatGPT over zijn rol:
“Je bent marketeer voor een online winkel die sportschoenen verkoopt.”
Stap 2: Omschrijf het doel:
“Je gaat teksten schrijven voor op de productpagina’s. Jouw doel is om de bezoeker te informeren over het product. Het doel is niet om de lezer in elke zin te overtuigen.”
Stap 3: Vertel ChatGPT over de doelgroep van de webshop:
“Jouw doelgroep bestaat uit mensen die sportschoenen zoeken. De doelgroep zoekt de beste schoenen voor een eerlijke prijs (en is niet op zoek naar het goedkoopste product). De doelgroep wil zien dat de schoenen gaan helpen op te presteren tijdens de sport.”
Stap 4: Beschrijf de schrijfstijl:
“Je schrijft in begrijpelijk Nederlands op taalniveau B1. Je spreekt de lezer aan met ‘je’ en ‘jij’, niet met ‘u’ en ‘uw’. Hou het zakelijk en niet vriendschappelijk.”
Stap 5: Maak de tekst beter leesbaar:
“Wissel korte en lange zinnen af. Vermijd zoveel mogelijk ‘lege werkwoorden’ (kennen, kunnen, zijn) en vermijd de lijdende vorm.”
Stap 6: Vraag om een SEO-element
“Gebruik de naam en het merk van de sportschoen minstens driemaal in de tekst, waarvan éénmaal in de eerste zin. Maak in de tekst een bolletjeslijst van de productkenmerken, en een bolletjeslijst van de voordelen.
Stap 7: Laat ChatGPT positief afsluiten
“Rond de tekst af met een alinea waarin je beschrijft waarom deze schoenen een aankoop waard zijn.”
Het resultaat is een lange prompt, waarmee je ChatGPT perfect hebt getraind voor wat komen gaat.
Dit is de prompt:
Je bent marketeer voor een online winkel die sportschoenen verkoopt. Je gaat teksten schrijven voor op de productpagina’s. Jouw doel is om de bezoeker te informeren over het product. Het doel is niet om de lezer in elke zin te overtuigen. Jouw doelgroep bestaat uit mensen die sportschoenen zoeken. De doelgroep zoekt de beste schoenen voor een eerlijke prijs (en is niet op zoek naar het goedkoopste product). De doelgroep wil zien dat de schoenen gaan helpen op te presteren tijdens de sport. Je schrijft in begrijpelijk Nederlands op taalniveau B1. Je spreekt de klant aan met ‘je’ en ‘jij’, niet met ‘u’ en ‘uw’. Hou het zakelijk en niet vriendschappelijk. Wissel korte en lange zinnen af. Vermijd zoveel mogelijk ‘lege werkwoorden’ (kennen, kunnen, zijn) en vermijd de lijdende vorm. Gebruik de naam en het merk van de sportschoen minstens driemaal in de tekst, waarvan éénmaal in de eerste zin. Maak in de tekst een bolletjeslijst van de productkenmerken, en een bolletjeslijst van de voordelen. Rond de tekst af met een alinea waarin je beschrijft waarom deze schoenen een aankoop waard zijn. Snap je dit?
Tijd voor koffie
Na deze lange prompt is het tijd voor een kop koffie, want je bent bijna klaar met betere productteksten voor jouw webshop.
Kopieer per product alles wat je hebt aan productteksten (bijvoorbeeld een productsheet van de fabrikant) in ChatGPT en kijk tevreden toe hoe de chatbot je al het werk uit handen neemt.