De drie pijlers van SEO: aan de slag met techniek, content en autoriteit

drie-pijlers-seo-header

De drie pijlers van SEO zijn techniek, content en autoriteit. Door op elk van deze drie vlakken te verbeteren, kunnen sites beter scoren en organisaties boven zichzelf uitstijgen.

SEO is het verbeteren van websites en teksten voor zoekmachines. Dat is waardevol, want het levert consequent meer bezoekers op.

Mijn ervaring van de afgelopen tien jaar is dat SEO-succes nooit komt aanwaaien. Een hoge positie in Google is dan ook geen toeval, maar het resultaat van het structureel verbeteren van jouw website op deze drie punten.

Wat houden deze pijlers in? We gaan ze alle drie bijlangs.

Pijler 1: Techniek

Zowel Google als het publiek stellen tegenwoordig torenhoge eisen aan websites.

Op smartphones zijn de eisen hoger dan op vaste computers. Smartphones hebben een kleiner scherm en een langzamere verbinding, maar vertegenwoordigen wel ruim 60 procent van het zoekverkeer.

Websites moeten daarom goed leesbaar zijn op een smartphone en mogen geen verspringende elementen meer bevatten. Verspringende elementen zijn bijvoorbeeld plaatjes die tijdens het laden van de site de tekst wegdrukken.

Ook snelheid is belangrijk. Wist je dat ruim een kwart van de webwinkelbezoekers afhaakt als de winkel te traag is? Klanten willen dus een razendsnelle webwinkel en alles wat je kan doen om de site te versnellen, zal zorgen voor hogere waarderingen.

Door websites te optimaliseren voor snelheid, leesbaarheid kunnen eigenaren met relatief weinig ingrepen veel resultaat bereiken. Dat is dan ook de reden dat een technische checkup vaak de eerste stap is die ik voor mijn klanten zet.

Benieuwd naar hoe snel jouw site is? Test gerust zelf op Pagespeed Insights van Google.

Praktische tips voor betere techniek:

  • Meet de website met PageSpeed Insights
  • Stap over op het bestandsformaat WebP (sneller dan jpg en png)
  • Laat een programmeur de andere knelpunten wegwerken.

Pijler 2: Content

Content is alles wat je op de site plaatst. Dat kunnen teksten zijn, maar ook de afbeeldingen en video’s.

Met SEO-optimalisatie ga je aan de slag met deze content. In de praktijk gebeurt dat in drie stappen:

  • Onderzoek naar welke zoekwoordcombinatie mensen gebruiken
  • Het begrijpen van de zoekvraag en het beantwoorden van die vraag
  • De tekst zo herschrijven dat de tekst een match is met de zoekvraag.

Met geoptimaliseerde content zorg je dat Google goed in staat is om te snappen waar de tekst over gaat én help je de doelgroep.

En dat gaat verder dan het herhalen van keywords: geoptimaliseerde content draait om het beantwoorden van de zoekvraag. Google berekent namelijk de kwaliteit van een pagina, bijvoorbeeld door te kijken hoe lang iemand op een pagina blijft en of iemand teruggaat naar de resultatenpagina (om een ander antwoord aan te klikken).

Het geheim? Schrijven vanuit betrouwbaarheid en expertise.

Heb je content die de bezoeker vasthoudt en die zó goed is dat mensen niet meer bij een concurrent hoeven te kijken? Kijk, dan doe je het dus goed.

Praktische tips voor betere content:

  • Doe altijd eerst zoekwoordenonderzoek.
  • Verwerk de zoekwoorden op de juiste plek in de tekst.
  • Zorg dat de zoekvraag wordt beantwoord.

Pijler 3: Domeinautoriteit

De derde pijler is autoriteit. Simpel gezegd is dat het vertrouwen wat Google heeft in de website als geheel. Als twee websites even snel zijn en vergelijkbare inhoud hebben, zal de domeinautoriteit bepalen welke site het hoogste komt te staan.

Domeinautoriteit groeit door verschillende factoren. Hoe oud het domein is, speelt een kleine rol (hoe ouder, hoe beter). Of er actief wordt geplaatst op social media, kan ook uitmaken. En tot slot zijn het aantal linkjes van andere sites van belang.

Volgens sommige mensen komt autoriteit alleen maar neer op het plaatsen van een heleboel linkjes vanaf andere sites, maar dat is wel heel kort door de bocht.

Het klopt dat linkbuilding correleert met hogere rankings, maar Google kijkt verder dan dat. Linkbuilding op zichzelf zal niet veel doen, tenzij je het combineert met een sterk merk en een perfecte site.

Mijn insteek is dat linkbuilding een krachtig instrument is en nog krachtiger wordt op het moment dat bedrijven actief aan de slag gaan met het neerzetten van hun merk.

Praktische tips voor meer autoriteit:

  • Werk aan een sterk merk
  • Zorg dat je actief bent op social media
  • Ga aan de slag met linkbuilden zodra de site maximaal is geoptimaliseerd.

Scoren met een plan op maat

Met een SEO-plan op maat kun je inhaken op wat Google belangrijk vindt en zo zorgen voor meer succes voor de website. En als je daar hulp bij nodig hebt, mag je me natuurlijk altijd bellen.

Fotocredit: © inspirestock, 123RF Free Images

Foto van Over mij

Over mij

Als online marketing specialist help ik al tien jaar organisaties aan meer zichtbaarheid. Heb je hulp nodig of wil je gewoon even sparren? Laten we dan gaan connecten op LinkedIn.

Foto van Over mij

Over mij

Als online marketing specialist help ik al tien jaar organisaties aan meer zichtbaarheid. Heb je hulp nodig of wil je gewoon even sparren? Laten we dan gaan kennismaken.

Connecten op LinkedIn

Meer marketingtips

Op welke keywoorden vertoont Google jouw site? Doe de check: