Een paar keer per jaar rolt Google een grote wijziging uit aan het algoritme. Zo’n wijziging duurt doorgaans een paar dagen tot weken en betekent dat de zoekresultaten flink door elkaar worden gehusseld.
De nieuwe update heeft niet zo’n spannende naam (namelijk de ‘March 2024 core update’) maar zorgt wel voor een aardverschuiving op de resultatenpagina van Google.
Wat wil Google met deze update?
Wat er met deze update verandert:
- Het core rankingsysteem kan de kwaliteit beter beoordelen.
- Inhoud van een lage kwaliteit of onoriginele inhoud wordt lager geplaatst in de zoekresultaten.
- Meer geavanceerde anti-spammaatregelen.
- Geautomatiseerde contentcreatie wordt bestraft.
Google verwacht dat er, door deze wijziging, 40 procent minder content van een lage kwaliteit wordt vertoond.
Wat betekent dit voor jouw website?
De maart-update straft slechte content en beloont goede. Maar hoe weet je tot welke categorie jouw site wordt gerekend?
De eerste tip die ik je kan geven: check de Search Console (of schakel met jouw webbouwer als je die nog niet hebt). Sinds donderdag stuurt Google berichten naar websites die een handmatige penalty hebben gekregen. Je checkt dit als volgt:
- Open de Search Console
- Ga links in beeld naar ‘Beveiligingsproblemen en handmatige acties’
Heeft Google zich tegen je gekeerd? Dan zul je hier een waarschuwing zien staan:
(Bron: X).
Staat er in de Search Console een groen vinkje? Gefeliciteerd, je mag door naar de volgende ronde.
Ik heb geen penalty, ben ik nu safe?
Op Twitter/X geven meerdere SEO-professionals aan dat Google sinds donderdag handmatige penalties aan het uitdelen is. En om eerlijk te zijn: ik heb dit niet vaak op zo’n grote schaal meegemaakt.
Wat we van Google gewend zijn, is het stilletjes devalueren van resultaten. Oftewel: je posities gaan stijgen of dalen, maar je krijgt daar geen bericht van. En mogelijk gebeurt óók dit.
De tweede tip is daarom om de resultaten in de komende weken goed in de gaten te houden. Ook zonder penalty wil je een vinger aan de pols houden.
De beste manier om dit te doen is met een (betaalde) SEO-tool zoals Moz, Semrush of Ubersuggest. Ben je niet in het bezit van zo’n tool? In dat geval is de Search Console de plek waar je wil kijken.
- Open de Search Console.
- Kies links in beeld voor ‘prestaties’.
- Vink ‘gemiddelde positie’ aan.
In het grafiek verschijnt een rode lijn en die wil je de komende weken goed in de gaten houden. Blijft de lijn stabiel? Gefeliciteerd, je hebt de Google-update overleefd omdat je in de basis een goede site hebt.
Mijn posities dalen, wat nu?
Zelfs websitebeheerders die geen spammy tactieken toepassen, kunnen merken dat hun zoekresultaten een duikvlucht nemen na een algoritme-update. Wat moet je doen als dit je overkomt? Mijn belangrijkste tips op een rij.
- Identificeer en verbeter slechte content: Is er op jouw site content geplaatst die niet als nut heeft om de bezoeker te informeren, maar om Google te manipuleren? Dan wil je deze content verbeteren (want dat is beter dan weggooien). Herschrijf de content en zorg dat de teksten helpend zijn voor jouw klanten.
- Check jouw backlinks in de Search Console. Zijn er links geplaatst op sites van een hoge kwaliteit, puur met het idee om Google te manipuleren? Dan is het goed mogelijk dat Google die links gaat devalueren en dat nog meer van dit soort links geen effect gaan hebben. In mei staat een volgende update gepland en die zal sommige vormen van linkbuilding strenger aanpakken.
- Gebruik AI, maar doe het slim. Het is prima om AI te gebruiken voor copywriting, bijvoorbeeld voor research en tekstuele verbeteringen. Maar een website helemaal vullen met ChatGPT-blogs om hoger te ranken? Ik verwacht dat die tactiek vanaf nu minder succesvol zal zijn dan in 2023.
- Overweeg Google Ads: Dalen jouw zoekresultaten en loop je omzet mis? Overweeg dan om Google Ads aan te zetten om de gemiste resultaten op te vangen.
- Blijf niet te lang bezig: Het is heel verleidelijk om lang bezig te zijn met de zoektocht naar een oplossing voor dalende zoekposities. Maar dalen de zoekposities zonder dat je een penalty heb? Blijf hier dan niet te lang mee bezig. Want daarmee steek je veel tijd in iets wat je misschien niet eens gaat vinden. Ga dan verder waar je gebleven wat en investeer in de kwaliteit van de website. De kans is heel groot dat de zoekresultaten dan gewoon weer terugkomen (ik spreek uit ervaring).
Fotocredit: Wayhomestudio