Hoe lang moet een goede SEO tekst zijn? Hoeveel woorden zijn er minimaal nodig? Deze vraag zorgt regelmatig voor pittige discussies, maar het antwoord is simpel: er is geen minimaal aantal woorden om aan te voldoen. Maar meer is soms wél beter.
En ik snap die discussies wel, want het is een hardnekkig bijgeloof dat er een minimaal aantal woorden is.
Voor een deel komt dit door verschillende SEO-tools die je kunt gebruiken. Als je een website in zo’n tool laat analyseren, krijg je vaak het antwoord dat je minimaal 300 woorden gebruiken moet.
Dus hoe zit dat nou precies?
Google hanteert geen minimum of maximum
Het algoritme van Google is niet openbaar, dus ook wij SEO-specialisten zijn niet in staat om ‘onder de motorkap’ te kijken hoe Google draait. En dat hoeft ook niet, want Google zelf is hier heel duidelijk over.
Google schrijft zelf: “De lengte van de inhoud op zichzelf is niet van belang voor rangschikking. Er is geen magisch woordenaantal, doel, minimum of maximum,. Hoewel je waarschijnlijk minstens één woord wilt hebben.”
Hetzelfde is toegegeven door Google-eindbaas John Mueller, die in 2023 aan de tand werd gevoeld over de minimale lengte van content. John legde uit dat die niet bestaat. “Sommige pagina’s kunnen heel kort zijn, en sommige pagina’s zijn behoorlijk lang.”
Je blind staren op lengte is volgens Mueller dus geen waardevolle tactiek. “Ik zou het niet gebruiken als een metriek om specifiek te sturen wat je op de website doet.”
Is langer dan nooit beter? Dat verschilt
Kunnen we dan het minimale woordenaantal loslaten? Ja, en nee.
Zoals Google het omschrijft, is ook hoe ik het in de praktijk al jaren meemaak: er is geen magisch aantal om aan te voldoen. En de lengte zegt niet alles, want een tekst van honderd woorden kan in Google eindigen boven eentje van vijfhonderd.
Hoe dat komt? Relevantie. Google’s uiteindelijke doel is immers om altijd het meest relevante resultaat voor een zoekopdracht te laten zien. Een korte tekst die beter antwoord geeft op de zoekvraag, heeft dus evenveel kans op een toppositie als een langere tekst.
En dat is waar nuance om de hoek komt kijken Een langere tekst heeft namelijk wel degelijk een paar hele grote voordelen:
- De tekst bevat meer verwante zoekwoorden en maakt daardoor toch meer kans op een toppositie.
- De tekst houdt de bezoeker langer vast en geeft daardoor betere kwaliteitssignalen af aan Google.
- De tekst bevat meer informatie waar de gebruiker iets aan heeft en wordt bijvoorbeeld vaker gelinkt/gedeeld.
In de praktijk zien we vaak langere teksten korreleren met hogere zoekposities. Niet omdat ze langer zijn, maar omdat ze relevanter zijn.
Conclusie: doe het voor je bezoeker, niet voor Google
Moraal van het verhaal: er zijn er dus wel degelijk situaties waarin we kunnen zeggen dat een langere tekst beter is… mits de bezoeker er iets aan heeft. Het toevoegen van oeverloze alinea’s (met als doel om de wordcount te verhogen), zal dus ook niet veel uithalen. Maar meer informatie toevoegen gebaseerd op uitgebreide research of vragen vanuit de doelgroep? Kijk, dat is nog eens zinvol.