Google staat erom bekend zichzelf tegen te spreken als het gaat om SEO. Neem nou 404-foutmeldingen (de foutmelding die je krijgt als een pagina niet kan worden gevonden).
Zodra jouw site is gekoppeld aan de Search Console, ontvang je regelmatig alarmerende mailtjes over pagina’s die niet kunnen worden gevonden.
Maar, als je Google’s startersgids voor SEO, leest, dan staat er duidelijk dat 404-fouten er niet toe doen. Dus wat is nu de waarheid?
Die waarheid ligt in het midden.
Google rangschikt pagina’s (en niet hele websites). In dat opzicht hebben 404-fouten geen invloed. Een pagina die niet bestaat, kan niet worden beoordeeld en wordt simpelweg genegeerd. Het internet zit vol met verwijzingen naar verwijderde pagina’s, en geen enkele website zal daarvoor bestraft worden.
En toch is het wel belangrijk, om twee redenen.
- Gebruikerservaring. Een gebruiker kan via een dode link binnenkomen en wordt dan geconfronteerd met een foutmelding. Het resultaat? Een potentiële klant is misschien wel weg.
- Servercapaciteit. Google indexeert slechts een deel van jouw site. Als je pagina’s verwijdert, blijft Google ze doorzoeken totdat ze terugkomen. Als dit in de honderden loopt, kan het gebeuren dat Google nieuwe pagina’s negeert omdat het nog steeds naar de oude zoekt.
De oplossing? Zorg minstens één keer per jaar voor een opruiming, bijvoorbeeld door vanuit de Search Console alle 404’s te downloaden als Excel en de niet-bestaande pagina’s te redirecten naar de pagina’s die wel werken.
Ik doe dit standaard op alle websites die ik beheer, en de resultaten zijn er nog nooit minder van geworden. Integendeel.