Google stopt met de oneindige scroll en keert terug naar de pagina-indeling. De oneindige scroll werd geïntroduceerd in 2021 op mobiel en in 2022 op desktop, en betekende dat de zoeker niet meer op pagina 2 hoefde te klikken voor meer resultaten. Doorscrollen op de pagina was voldoende om meer resultaten te laden.
Maar Google is wispelturig en keert in de loop van deze maand terug naar het oude systeem.
In een interview met Search Engine Land geeft Google tekst en uitleg. Door terug te grijpen op losse pagina’s wil Google dat zoekresultaten sneller laden, waarmee Google het gebruiksgemak wil verhogen.
Impact
Gaat dit uitmaken? Ik verwacht van wel:
- Met een pagina-indeling zijn gebruikers minder snel geneigd om door te klikken naar de volgende pagina.
- Aanwezigheid op de eerste resultatenpagina zal daarom nog belangrijker worden.
- Meer organisaties zullen zich genoodzaakt voelen om Google Ads in te zetten, waardoor de klikkosten op populaire keywoorden kunnen oplopen.
- De impact zal het grootste zijn voor websites die, ondanks een lagere positie, toch relevant verkeer ontvangen vanuit positie 12 tot en met 20.
- Een deel van de gebruikers zal zoekopdrachten specifieker gaan maken, in plaats van een nieuwe pagina aan te klikken. Langere zoekopdrachten (longtails) zullen meer volume krijgen.
Hierdoo0r verwacht ik dat de strijd om de eerste pagina in de komende tijd gaat oplopen.
Wat is wijsheid?
SEO is meeveren. Het eerste advies dat ik kan geven is om een nieuwe keywordanalyse te doen. Op korte, competitieve keywords wordt het moeilijker om te scoren. Maar als er meer zoekvolume komt op de longtail-zoekwoorden, kun je daar relatief simpel op scoren met nieuwe content.
Wat ik ook kan aanraden is om, voor belangrijke keywords, een nieuwe analyse te doen van de opbouw van de resultatenpagina. De resultatenpagina is namelijk rijker gevuld dan ooit, en dat biedt kansen om op andere plekken zichtbaar te worden:
- Via de snippets
- Via Google Mijn Bedrijf
- Via ‘mensen vragen ook’
- Via het afbeeldingen-tabblad
Vaak is het gemakkelijker om op deze plekken te komen dan in de top 3, waardoor er toch relevant verkeer naar de website wordt gestuurd.
Verlies je websiteverkeer of ben je bang dat dat gaat gebeuren? Stuur me gerust een mail voor een aanpak op maat.