SEO is niet moeilijk, iedereen kan het leren. Zeker met deze onmisbare SEO-tips.
Tip 1: Optimaliseer de CTR’s
Een snelle en effectieve SEO-hack is om de CTR’s te verhogen van artikelen die nu al scoren in de eerste tien resultaten van Google. CTR staat voor ‘Click Through Rate’ en is het percentage mensen dat doorklikt vanaf de resultatenpagina naar de website.
Het optimaliseren voor CTR’s heeft twee grote voordelen:
- Je haalt mogelijk meer kliks uit de huidige posities.
- Meer kliks vormen een kwaliteitssignaal naar Google, zeker als het lukt om de bezoekers lang op de pagina te houden (tip: video!).
Hoe optimaliseer je voor een CTR? Een paar opties:
- Analyseer de titel en vergelijk die met de concurrentie op de resultatenpagina. Hoe kun je hem aantrekkelijker maken om op te klikken?
- Zoek zelf op het belangrijkste keyword voor de desbetreffende pagina. Krijg je jouw eigen meta description of heeft Google er eentje bedacht? Als je jouw eigen meta description ziet staan: niks aan veranderen. Als Google zelf een omschrijving bedenkt, staat die vaak slordig en wil je hem verbeteren. Neem de description van Google, maak die netter, zet het zoekwoord vooraan en je bent een stap verder.
- Ga aan de slag met Schema-data. Vertonen concurrenten productinformatie? Dan wil je die toevoegen. Heb je geen product (maar bijvoorbeeld een dienst)? Neem dan je reviewscores sitebreed op in de footer.
Het optimaliseren voor CTR is relatief gemakkelijk en bijzonder nuttig. Daarom is dit een van mijn favoriete SEO-optimalisaties, omdat je met een kleine inspanning gelijk een merkbaar resultaat kunt halen.
Tip 2: Cluster je zoekwoorden in Excel
Een keywordanalyse klinkt simpel, maar het is meestal een klus die flink wat uurtjes in beslag neemt. Natuurlijk: het downloaden van de keywords uit de Keyword Planner van Google is zo gebeurd. Maar het is niet zo dat je dan klaar bent. Sterker nog: dan begint het pas.
En dat is ook wel logisch. Google genereert een spreadsheet, maar met een spreadsheet kun je simpelweg geen planning maken of prioriteiten stellen. De belangrijkste stap van een keywordanalyse is om de gevonden woorden te analyseren en te clusteren. Daarvoor maak je een nieuwe spreadsheet, met meerdere kolommen voor de woorden en hun bijbehorende formules.
Op basis waarvan cluster je de zoekwoorden? Daarvoor zijn meerdere opties:
Voorbeelden van de manier waarop de keywords geclusterd kunnen worden:
- Salesfunnel: Je groepeert de keywords als Top Funnel – Bottom Funnel – Low Funnel
- Difficulty: Je groepeert de keywords als High Difficulty – Medium Difficulty
- Search intent (simpel): Je groepeert de keywords als Want To Know of Want To Buy
- Search intent (uitgebreid): Je groepeert de keywords als Informational – Navigational – Transactional – Commercial
- Geografisch: Je groepeert de keywords als Worldwide – National – Local
Voor een fietsenverhuurder kun je bijvoorbeeld volstaan met de simpele variant van de search intent, omdat je de meeste efforts wilt steken in het maken van content voor de transactionele zoekwoorden.
Bij producten met een hoge betrokkenheid en een lange beslissingscurve (bijvoorbeeld een hypotheek) is de salesfunnel als clustering meer geschikt. Het is namelijk waardevol om zo vroeg mogelijk in het oriëntatieproces al in beeld te komen, bij voorkeur voordat de klant begint met het vergelijken van aanbieders.
Welke clustering ik gebruik, laat ik afhangen van het type website en van de termijn waarop de resultaten worden verwacht. Daarom geloof ik bij keywordanalyses ook niet in one-size-fits-all: het is maatwerk.
Tip 3: Verbeter de H1 op home
Check de H1 (de grootste kop op home). Is het in één seconde duidelijk wat je aanbiedt?
Het lijkt zo’n open deur: je wilt een duidelijke homepage. De homepage is immers de belangrijkste pagina van de site en moet in een oogwenk duidelijk maken wat de belofte is.
Toch kom ik nog vaak websites tegen waarbij de belofte op de homepage niet duidelijk is. Abstract, holistisch, of zweverig. Het resultaat kan dan zijn dat bezoekers maken dat ze wegkomen. Dit zorgt voor een lagere time spent op de pagina. Dit stuurt een negatief kwaliteitssignaal naar Google, waardoor je op termijn lager kunt worden geplaatst.
De meestgemaakte fout? Schrijven vanuit jezelf, bijvoorbeeld over een kernwaarde. Die kernwaarde mag er zijn, maar hoeft niet het eerste contactmoment te zijn.
De oplossing? Beschrijf welk probleem je oplost en noem de payoff van jouw product of dienst. Dit hoeft geen literair hoogstandje te zijn: duidelijkheid is belangrijker dan esthetiek. En als het lukt om in die tekst een keyword te verwerken, dan ben je helemaal goed bezig.
Tip 4: Stap over op WebP
In de wereld van SEO zijn er eigenlijk bijna geen ‘hacks’ meer waarmee je hoger komt in de zoekresultaten. En met een ‘hack’ bedoel ik slimme trucjes waarmee je in een handomdraai de resultaten een boost geeft.
Er is een uitzondering: de website overzetten naar WebP.
WebP is een modern bestandsformaat voor afbeeldingen, vergelijkbaar met JPEG en PNG. Het verschil is de bestandsgrootte: die is een fractie van het origineel, maar zonder noemenswaardig kwaliteitsverlies.
Het resultaat is een sneller ladende site. De kans is namelijk groot dat de afbeeldingen op de site het zwaarste wegen. Met WebP kan een afbeelding van 1MB worden teruggebracht naar een paar honderd kB, wat een flinke snelheidsboost van de site betekent.
En dat is positief, want sitespeed blijft één van de belangrijkste factoren waarop Google sites beoordeelt.
Tip 5: Voorkom keywordproppen in de meta description (want het werkt niet)
Zo af en toe kom ik ze tegen: websites waar een rijtje met keywords is gedropt onder ‘meta description’.
De meta description is op zich een heel nuttig veld om in te vullen. Hier schrijf je een tekst en Google kan kiezen om hem te vertonen als samenvatting op de resultatenpagina.
Ik schrijf bewust ‘kan’, want Google is eigenwijs. Staat er een meta description, maar vindt Google een andere tekst op de website relevanter? Dan zal Google die relevantere tekst tonen.
Goed om te weten: de meta description is geen ranking factor. Zelfs al voer je tientallen keywords in, de posities op de resultatenpagina worden er niet anders van.
Toch is de meta description waardevol, want een aantrekkelijke tekst verhoogt het aantal kliks. Dit hogere doorklikratio levert je meer bezoekers op en het is een kwaliteitssignaal voor het algoritme. De description volzetten met keywords is dus zonde van je tijd, want je weet nu dat Google die negeert. Schrijf hier een goede tekst, verwerk zo vloeiend mogelijk het belangrijkste keyword, en je bent klaar.
Tip 6: Optimaliseen voordat je gaat linkbuilden
Het is verleidelijk om met linkbuilding aan de slag te gaan als een site nieuw is. Concurrenten hebben een veel hoger DA, en dat is een gat dat moet worden dichtgelopen. Toch?
Linkbuilding kan inderdaad waardevol zijn, maar is geen wondermiddel meer. Je kunt duizend links aanleggen, maar als de bezoeker de site niet waardeert, levert dat geen duurzaam resultaat op.
Mijn advies aan organisaties is daarom om altijd eerst aan de slag te gaan met de site zelf: met de content, de snelheid en de user experience.
Zijn al die dingen afgevinkt en haal je nog steeds de concurrenten niet in? Dan is dát het moment om met linkbuilding te starten.
Tip 7: Plaats reviews op home (niet op een aparte pagina)
Heb jij een pagina op je website met daarop reviews van tevreden klanten? Na het lezen van dit stuk, wil je die waarschijnlijk weghalen. En ik kan me voorstellen dat je nu denkt: ‘huh?’. Dus ik leg het uit.
In veel branches doen verschillende aanbieders dezelfde belofte. Alle loodgieters lossen bijvoorbeeld hetzelfde probleem op. En webshops voor fietstassen zullen min of meer dezelfde fietstassen verkopen.
Natuurlijk zijn er nuances. Maar vanuit klantperspectief zijn de overeenkomsten tussen aanbieders vaak groter dan de verschillen. Dat maakt het moeilijk om ze op kwaliteit te beoordelen.
En dat is waar reviews om de hoek komen kijken.
Uit onderzoek blijkt namelijk keer op keer dat klanten eerst een review willen zien voordat ze een bedrijf overwegen:
- 95% van de klanten leest online reviews voordat ze een product kopen.
- 97% van de mensen leest reviews voor lokale bedrijven.
- Bijna de helft vindt een review even waardevol als een persoonlijke aanbeveling.
Dit betekent dat reviews het grootste overtuigingsargument zijn dat je hebt. Meer dan alle andere teksten bij elkaar, omdat ze het enige objectieve bewijs zijn van je beloftes.
Een aparte review-pagina lijkt handig, maar in elk analytics-rapport zul je zien dat de meeste bezoekers daar niet komen. Dat is een gemiste kans omdat je wel ‘social proof’ hebt, maar het niet toont op de plek waar de meeste mensen kijken.
Mijn advies? Besteed op elke belangrijke pagina aandacht aan de reviews. Waaronder op Home. Het liefst zo hoog mogelijk, op een plek waar mensen ze gelijk zien als ze binnenkomen.
Is dat niet ’too much’? Ik vind van niet. Je hebt er immers hard voor gewerkt en dan mag je jezelf best wel even (digitaal) op de borst kloppen.
Tip 8: UTM-tags op Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf is (GMB) geweldig voor lokale bedrijven. Het enige nadeel ervan? GMB biedt beperkte rapportagemogelijkheden.
Hoewel de beschikbare gegevens nuttig zijn, blijven ze oppervlakkig. Om de concurrentie voor te blijven, heb je waarschijnlijk behoefte aan diepere inzichten.
Gelukkig is dat mogelijk. Het geheim is om alle links op Google Mijn Bedrijf te voorzien van UTM-tags. Zodra alle links correct zijn getagd, biedt de Search Console (Prestaties > Nieuw > Pagina’s) inzichten die je eerder niet had:
- Aantal vertoningen van GMB per zoekterm
- Aantal klikken per zoekterm
- Gemiddelde positie per zoekterm
Ook in GA-4 zorgen de tags voor rijkere informatie, zoals sessieduur en het aantal gebeurtenissen (inclusief conversies).
Wat levert dit op? Heel veel.
Deze inzichten helpen je namelijk om gerichter keuzes te maken. Door specifieke tags te gebruiken, kun je nauwkeurig meten welk deel van GMB (zoals posts, promoties of producten) het meeste verkeer naar je website stuurt. Hier kun je dan meer tijd en middelen in investeren.
Een nadeel van UTM-tags in Google Mijn Bedrijf is dat ze niet met terugwerkende kracht kunnen worden toegepast.
Daar staat tegenover dat de data wel voor altijd zichtbaar blijft. Dit is nuttig, omdat je met de standaard rapportagetool van GMB slechts zes maanden terug kunt kijken. Na het taggen blijft de data echter voor altijd beschikbaar.
Tip 9: Verwijder social media iconen uit de header
Heb je social media iconen bovenaan staan? Na het lezen van dit bericht wil je die waarschijnlijk weghalen. En dit is waarom.
Het lijkt heel verzorgd, die social media iconen bovenaan. Je geeft ermee aan dat je professioneel bezig bent op meerdere kanalen en de doelgroep helpt om de weg te vinden.
Toch?
Nee.
Sterker nog: de kans is groot dat de icoontjes je enorm in de weg staan.
Bezoekers naar de site krijgen, dat gaat niet zomaar. Je moet investeren in SEO, Google Ads of promoted posts. Zelfs als je dagelijks onbetaald plaatst op Facebook, is dat een investering. Het kost immers tijd.
Social media icoontjes gooien die investering in het water. Waarom? Omdat je de doelgroep aanmoedigt om te vertrekken zodra ze zijn gearriveerd.
Dan kun je zeggen, “ik vind het ook wel prima als ze mijn socials lezen.”
Maar doen ze dat wel?
- Op LinkedIn staan job alerts klaar en berichten over wie hun profiel heeft bekeken.
- Op YouTube staan tientallen video’s klaar, waaronder die van concurrenten.
- Op Facebook staan berichten klaar van wie hun vorige bericht heeft geliket.
Kortom: je stuurt een potentieel geïnteresseerde klant door naar de plek met de meeste afleiding.
En dat is niet nodig. De social icons laten misschien de doelgroep zien dat je op social media zit, maar tegenwoordig is dat een vanzelfsprekendheid.
Protip: zet ze daarom onderaan, in de footer. Dan help je nog steeds de doelgroep, maar pas nadat ze jouw boodschap hebben gezien.
Tip 10: Haal meer uit SEO met aparte pagina’s voor remarketing
Gebruik je remarketing om bezoekers terug te halen, bijvoorbeeld via de Facebook-pixel of Performance Max? Dan is de kans groot dat je budget weggooit als je geen aparte pagina’s daarvoor inricht.
In de praktijk komt het vaak voor dat een SEO-pagina verkeer trekt dat moet converteren, waarna een remarketingcampagne wordt ingericht. De bestemming? Dezelfde landingspagina.
Maar is dat wel handig? Ik vind van niet.
Want wat je doet, is een bezoeker terugsturen naar dezelfde pagina waar ze eerder niet op hebben geconverteerd. De kans is groot dat de reden dat iemand niet converteerde intussen niet is veranderd.
Wie slim is, gebruikt voor remarketing andere pagina’s dan degene die het verkeer in eerste instantie hebben aangetrokken. Het slimste is om op die nieuwe pagina met nieuwe argumenten te komen.
Bijvoorbeeld:
a) De SEO-pagina deed een kwalitatieve belofte (“de beste dienstverlening”). De remarketingpagina doet dan een prijsbelofte (“betaalbare tarieven”).
b) De SEO-pagina benadrukte een aanbod (“wat wij doen”). De remarketingpagina benadrukt de waarde daarvan (“een oplossing voor uw probleem”).
c) De SEO-pagina zit op rationele argumenten (“100 succesvolle projecten”). De remarketingpagina benadrukt emotionele argumenten (“Klanten waarderen ons met een 10/10”).
Experimenteer dus gerust met de landingspagina’s, voorzie ze van UTM-tags en achterhaal zo welke belofte de meeste klanten over de streep trekt.
Tip 11: Meld de sitemap aan in de search console
SEO kan ingewikkeld zijn, maar soms ook reuze simpel. Een van de simpelste maar meest effectieve dingen die je kunt doen, is het aanmelden van de sitemap in de search console.
Wat zijn de verschillen, in de praktijk?
- Geen sitemap ingediend: Google zal de website echt wel vinden en vervolgens doorlopen (crawlen) door alle links te volgen.
- Wel een sitemap ingediend: Google leest alle url’s uit en gebruikt de sitemap om de crawl te plannen.
Maakt het uit of Google de interne links volgt of de sitemap gebruikt? Vaak wel. Dit zijn de voordelen van een sitemap:
- Toegang tot ‘verweesde pagina’s’: grotere websites hebben regelmatig verweesde pagina’s, oftewel pagina’s die niet zijn gelinkt vanuit de menustructuur of lopende teksten. Met een sitemap kan Google erbij.
- Inzicht in de hiërarchie: Google kan beter zien wat de hiërarchie van een site is en welke pagina’s belangrijker zijn dan anderen.
- Wijzigingen snel in beeld bij Google: Een sitemap is voorzien van een timestamp per pagina, zodat Google sneller weet welke pagina is aangepast. Dit is heel waardevol, omdat de versheid van de content een ranking factor is.
- Optimalisering van het crawlbudget : Google doorzoekt niet in realtime. Google maakt op haar servers een kopie van het hele internet en gebruikt die data voor de zoekresultaten. Het kopiëren van websites wordt beperkt door het ‘crawl budget’, oftewel het aantal pagina’s dat Google per keer bekijkt. Via een sitemap zorg je dat Google in 1 keer bij de goede pagina uitkomt, in plaats van in meerdere stappen.
De voordelen van het aanmelden van een sitemap worden groter naarmate de website groeit, en heeft eigenlijk geen nadelen. Daarom is dit altijd een van de eerste stappen die ik zet bij een nieuw project.
Tip 12: Scan de website om dode links te vinden
Hyperlinks zijn de basis van het internet en helpen de bezoeker om van de ene pagina naar de andere te gaan. En waarschijnlijk wil je af en toe kijken of dat goed gaat. Want als een website langer in de lucht is, zul je zien dat het aantal dode links toeneemt. Url’s worden hernoemd, producten verdwijnen uit de webshop en de sites waar je naar linkt verdwijnen of krijgen een nieuwe naam.
Het resultaat: na een paar jaar is de kans groot dat jouw website tientallen fouten bevat.
Is dit heel erg? Dat antwoord is genuanceerd.
Google doet hier namelijk nog geheimzinnig over. Aan de ene kant zegt Google dat dode links geen nadeel hebben. Aan de andere kant vraagt Google ook om een optimale userexperience en beloont websites die goed in elkaar zitten.
Daarom zie ik het repareren van dode links als een hele effectieve manier om de website te verbeteren. Een dode link voorkomt dat een bezoeker weggaat, wat een negatief kwaliteitssignaal naar Google zou sturen. En voor jouw business is het ook waardevol. Als een potentieel geïnteresseerde bezoeker uitkomt op een pagina die niet bestaat, is dit een gemiste kans.
Daarom kan ik iedereen adviseren om periodiek de website te scannen met een tool, zoals de dead link checker.