Binnen de online marketing zijn twee tactieken die je kunt gebruiken om de doelgroep te bereiken en te overtuigen: Pushmarketing en pullmarketing.
Wat is het verschil tussen pull en push?
- Pullmarketing: In dit geval trek je de doelgroep naar jezelf toe. De interesse in jouw product wordt door de doelgroep getoond zodra ze een zoekopdracht invoeren. De doelgroep Googelt namelijk op een probleem, op de oplossing of op de kenmerken van de oplossing. Aangezien de doelgroep zelf aangeeft interesse te hebben, wil je op dit ogenblik in beeld komen door hoog in Google te staan.
- Pushmarketing: In dit geval push je de boodschap naar de doelgroep toe, bijvoorbeeld via betaalde advertenties op social media. Omdat het te duur wordt om alle 17 miljoen mensen in Nederland te bereiken, wordt targeting toegepast. Dit betekent dat een marketeer op basis van een profiel bepaalt wie de advertentie te zien krijgt. Bijvoorbeeld op basis van gedrag (websitekliks), demografie (leeftijd en woonplaats) of interesse (hobby’s en werk).
Simpel gezegd: pushmarketing creëert de vraag (naar een product of dienst) en met pullmarketing wordt die vraag beantwoordt met een concreet aanbod.
Push of pull, hoe kies ik?
Welke vorm van marketing het beste past, hangt helemaal af van het product en van de doelgroep.
Laten we als voorbeeld sportschoenen nemen. Bij zo’n product bepaalt de doelgroep wanneer het product nodig is. Bijvoorbeeld omdat iemand lid wordt van een sportclub, of omdat de oude sportschoenen zijn versleten. Dan is pullmarketing een logische keuze. De doelgroep zoekt op sportschoenen (eventueel in combinatie met een maat of kleur) en het aanbod van de winkel is het antwoord op de zoekvraag.
Er zijn ook momenten waarop pushmarketing logischer is. Stel, je hebt een autowasstraat en wil mensen bereiken die hun auto opnieuw in de was willen laten zitten. Het zoekverkeer is beperkt en wordt ook nog eens verdeeld over meerdere concurrenten, waardoor je op enig moment je omzetplafond bereikt. Om dan door te groeien kun je mensen op het idee brengen om langs te komen, bijvoorbeeld door op Facebook te vertellen dat je een interessante aanbieding hebt.
Het geheime wapen: push én pull
Zijn er ook situaties waarin je push en pull wilt combineren? Ja, ook die situaties zijn er. In de praktijk is het namelijk goed mogelijk dat jouw doelgroep zelf op zoek gaat naar een product, maar waarin je ook wil zorgen dat je in beeld komt vóórdat iemand aan het Googelen gaat.
Een voorbeeld. Je runt een kinderdagverblijf in de Groninger wijk Helpman. Om je minimaal benodigde omzet te behalen, wil je bovenin Google staan op de zoekterm ‘kinderdagverblijf Helpman’ en ‘BSO Helpman’. En goed nieuws: omdat de concurrentie beperkt is, gaat dit je lukken zonder een gigantische inspanning.
Om te zorgen dat je ook daadwerkelijk wordt aangeklikt, wil je gaan werken aan naamsbekendheid. Immers, als mensen jouw naam al kennen dan is de kans groter op een klik.
Op dat ogenblik is het nuttig om die mensen te gaan bereiken op Facebook. Niet met een harde transactiecampagne (“meld je aan!”), maar met zichtbaarheid waarbij je de doelgroep goed laat zien waarop jouw bedrijf onderscheidend is. Facebook is dan een logische keuze, waarbij je targeting instelt op mensen die onlangs zijn verhuisd en een kind hebben of mensen met een interesse in baby’s.
Hoe kies ik tussen push en pull?
Op basis van bovenstaande tekst kun je waarschijnlijk al een goede inschatting maken van wat bij je past. En zo niet, help ik je graag verder met het maken van een keuze. Als SEO specialist help ik al jaren organisaties hoger in Google. Voor extra effect doe ik dat vaak in combinatie met extra zichtbaarheid op social media, zodat je het beste krijgt van twee werelden.