Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

verschil-seo-sea

De afkorting SEO staat voor ‘search engine optimization’ en wordt ingezet om websites hoger in Google te laten komen. SEA staat voor ‘search engine advertising’ en komt dus neer op het betaald adverteren in Google.

Wat SEO en SEA met elkaar gemeen hebben, is dat ze beiden worden ingezet om in beeld te komen bij zoekopdrachten via Google. Welke tactiek je kiest, hangt af van de doelstellingen van de organisatie, hoe snel die doelstellingen behaald moeten worden en wat het budget is.

De achterliggende logica: push versus pull

In de online marketing hebben we twee ‘smaakjes’: pushmarketing en pullmarketing.

Pullmarketing trekt de doelgroep naar zich toe door hoog in zoekresultaten te verschijnen, terwijl pushmarketing de boodschap actief naar de doelgroep stuurt, vaak via advertenties op sociale media. De keuze tussen deze twee tactieken hangt af van het product en de doelgroep.

Zowel SEO als SEA vallen onder de pullmarketing, want je trekt te mensen naar je toe doordat je bovenin Google komt te staan. Deze tactieken zijn dus geschikt als je een product aanbiedt in een typische zoekmarkt, waar mensen vaak op zoek gaan naar een dienstverlener.

Wil ik SEO of SEA?

SEO en SEA hebben met elkaar gemeen dat ze je bovenin Google laten tonen, zodat je verschijnt op de plek waar mensen kijken als ze willen komen. De meest logische plek om te verschijnen, dus.

Maar hoe kies je tussen SEO en SEA? Dit doe je door rekening te houden met de verschillen.

SEO:

  • Duurzaam resultaat, want de resultaten blijven nog een tijdje zichtbaar als de inspanning stopt.
  • Er is een inspanning nodig om dit resultaat te bereiken.

SEA

  • Gelijk resultaat.
  • Het resultaat stopt zodra de advertentie-uitgaven worden stopgezet.

Welke strategie je kiest, hangt dus af van de doelstellingen op de korte en lange termijn. Voor duurzame groei is SEO een verstandige keuze. Wie op korte termijn snel veel extra groei wil, is het inkopen van kliks via zoekmachineadvertenties een slimme keuze.

SEO en SEA mixen?

Een mix tussen de twee kanalen is ook mogelijk. In zo’n geval zetten we SEA aan voor een snel resultaat, en werken we aan SEO voor de duurzame zichtbaarheid. SEO zal dan in de komende periode gaan stijgen, zodat SEA weer kan worden afgebouwd.

Foto van Over mij

Over mij

Als online marketing specialist help ik al tien jaar organisaties aan meer zichtbaarheid. Heb je hulp nodig of wil je gewoon even sparren? Laten we dan gaan connecten op LinkedIn.

Foto van Over mij

Over mij

Als online marketing specialist help ik al tien jaar organisaties aan meer zichtbaarheid. Heb je hulp nodig of wil je gewoon even sparren? Laten we dan gaan kennismaken.

Connecten op LinkedIn

Meer marketingtips

Op welke keywoorden vertoont Google jouw site? Doe de check: