Wat SEO kost, hangt af van de doelstellingen en van de concurrentie. SEO-campagnes zijn mogelijk voor een paar honderd euro per maand voor het mkb, tot duizenden euro’s per maand voor marktleiders.
De kosten hangen vooral af van wie er wordt ingeschakeld (een freelancer of een bureau) en hoeveel er voor nodig is om succesvol te worden in zoekmachines.
Wat kost het? De onderdelen die het prijskaartje bepalen
Wat SEO kost, is misschien dus niet zwart/wit te beantwoorden. Maar wat ik wel kan, is laten zien hoe de kosten voor SEO tot stand komen.
Dit is wat je nodig hebt voor een succesvolle SEO-campagne
-
- Keywords: Inzicht in op welke woorden wordt gezocht en wat de zoekvolumes zijn
-
- SEO-strategie: In de wereld van zoekmachineoptimalisatie is er niet zoiets als één tactiek die werkt, maar hanteren we aanpakken op maat.
-
- SEO-tooling: Met benchmarktools meet je waar je staat en analyseer je wat je moet doen om ergens te komen.
-
- SEO-copywriting: Het inhaken op zoektermen door woorden op de juiste manier over de site te verdelen.
-
- Technische SEO: Het verbeteren van de sitesnelheid en techniek, eventueel samen met de webbouwer.
-
- Linkbuilding: Een manier om inkomende links aan te leggen naar een site.
Hoeveel tijd en energie elk onderdeel kost, hangt vooral af van op hoeveel keywords je wil scoren en hoe sterk de concurrentie is. De bakker op de hoek zal een klein aantal keywords hebben en heeft in de wijk relatief weinig concurrentie. Dan kun je met een paar uur werk in de maand al klaar zijn.
Hebben we het over een grote landelijke webshop die concurreert met bedrijven als Bol en Zalando? Dan hebben we het over een heleboel keywords en een sterke concurrentie. Het is dan ook niet voor niks dat zulke bedrijven duizenden tot tienduizenden euro’s per maand voor hun marketing betalen.
Is een groot budget beter voor SEO?
Betekent dit dat je standaard duizenden euro’s moet uitgeven, als je in een hevig concurrerende markt zit? Nee, dat hoeft niet. Als SEO specialist kan ik namelijk altijd op zoek gaan naar niche-keywoorden. Door in te spelen op de kansen die anderen laten liggen, kunnen we toch mooie dingen bereiken zonder kapitale bedragen uit te geven aan marketing.
Wat kost een SEO specialist?
De kosten van een SEO specialist hangen af van of de specialist in dienst is of op zzp-basis werkt. Het salaris van een SEO specialist ligt gemiddeld rond de € 3.387 per maand.
Een freelance SEO-specialist kost tussen de 50 en de 100 euro per uur, afhankelijk van om wie het gaat. Volgens verschillende onderzoeken ligt het gemiddelde uurtarief rond de zeventig euro. Ik help mijn klanten voor zestig euro per uur, dus neem gerust contact op bij interesse.
Wat kost SEO uitbesteden?
Wat SEO uitbesteden kost, hangt volledig af van wat er moet gebeuren en wie je daarvoor benadert. Een klein SEO-project (bijvoorbeeld een kleine winkel die meer klanten wil) kan ik al helpen voor € 149 per maand. Voor een organisatie met veel ambitie is meer werk nodig. Hoeveel? Dat hangt af van de ambitie. Maar in het algemeen kunnen we zeggen dat tien uur in de maand voor heel veel ondernemers genoeg of zelfs te veel is.
Wat kost een zoekwoordenonderzoek?
Een zoekwoordenonderzoek laat zien waar de kansen in de markt liggen. Een snelle scan kun je gemakkelijk zelf doen, bijvoorbeeld met de gratis keywordplanner van Google. Een volledig keyordonderzoek is uitgebreider, want daarbij kijk ik ook naar bijvoorbeeld de kansen ten opzichte van de concurrentie. Dat begint meestal rond de € 149 bij een kleine website.
Conclusie
De kosten van SEO zijn altijd afhankelijk van de context. De vraag van wat SEO optimalisatie kost, is daarmee eigenlijk vergelijkbaar met wat een huis kost. Daaraan kunnen we niet altijd één prijskaartje verbinden, want je kunt het zo duur maken als je zelf wil.