Wat er allemaal onder SEO valt? Veel. Heel veel.
Zoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO, is de kunst van het verbeteren van websites zodat ze beter gevonden worden door Google. Een jaar of tien geleden was dat nog vrij elementair en konden we websites vindbaar simpelweg door keywords op de juiste plek te herhalen.
Tegenwoordig is SEO complex
Inmiddels is dat een stuk complexer. Google analyseert websites aan de hand van 200 signalen (ranking factors) die stuk voor stuk worden gebruikt om te bepalen hoeveel kwaliteit een website te bieden heeft.
Dit betekent dat het vak van zoekmachine-optimalisatie in rap tempo een stuk breder is geworden, want er zijn steeds meer factoren die onder SEO zijn gaan vallen. Een overzicht van de belangrijkste.
1: Brand-building: Google houdt van merken. Goede merken zijn namelijk onverslaanbaar, en Google is zo ingericht dat (bijvoorbeeld) een reseller nooit de fabrikant zal verslaan op de naam van het merk. Dit betekent dat het werken aan een merk een belangrijk onderdeel van SEO is geworden.
2: Zoekwoordoptimalisatie: Zoekwoorden zijn de woorden die jouw doelgroep invoert in de zoekmachines. Het correct verwerken van die woorden blijft een belangrijk onderdeel van SEO.
3: Linkbuilding: Het aantal andere sites die doorlinken naar de jouwe, zeggen iets over de populariteit van je site. Google is hier gevoelig voor en beloont sites met inkomende links. Google wordt steeds slimmer in het opsporen en negeren van spammy linkjes, maar beloont nog steeds kwalitatieve linkbuilding.
4: Technische SEO: Een goede website is een snelle website (en vice versa). Bezoekers rekenen immers op een razendsnelle laadtijden Google weegt te snelheid mee in de beoordeling van een site.
5: Bruikbaarheid: Op smartphones zijn websites moeilijker te lezen. Bij een klein beetje tegenlicht vallen contrasten weg; en als er onderdelen buiten het beeld vallen, is dit funest voor de ervaring van de gebruiker.
6: Google Mijn Bedrijf: Voor dienstverleners en winkels is Google Mijn Bedrijf vaak de makkelijkste en meest efficiënte manier om in contact te komen met (nieuwe) klanten. Het optimaliseren van bedrijfsprofielen is hierdoor een vast onderdeel geworden van het SEO-werk.
7: Featured snippets: Soms toont Google bovenaan een citaat uit een website. Dit noemen we de ‘featured snippet’ en is de meest felbegeerde plek op de resultatenpagina. De reden waarom is simpel: als je een snippet verovert, sta je in één keer bovenaan.
8: Schema.org: Schema is een dataformaat dat we kunnen invoeren in websites. De schema-data vertelt Google over belangrijke kenmerken, bijvoorbeeld de prijs van een spijkerbroek of het aantal review-sterren van een winkel. Google kan ervoor kiezen om die informatie te tonen op de resultatenpagina. Hierdoor wordt je vermelding langer en neemt de kans op een klik toe.
9: CTR-optimalisatie: CTR staat voor ‘Click Through Ratio’ en is het doorklikpercentage van Google naar jouw site. CTR-optimalisatie betekent dat jouw vermeldingen op Google aantrekkelijker worden gemaakt, zodat ze vaker worden aangeklikt. Hiermee haal je meer resultaat uit hetzelfde aantal zoekopdrachten. Mooi meegenomen: een hoger CTR is een kwaliteitssignaal en die kan weer zorgen voor een hogere positie in de zoekresultaten.
10: Gebruikerservaring (UX): Last maar absoluut niet least is de gebruikerservaring, ook wel User Experience of UX genoemd. Dit beschrijft hoe gebruiksvriendelijk een site is en of alles goed te vinden en te gebruiken is. Een goede gebruikerservaring houdt mensen langer op de pagina en kan zo zorgen voor een beter SEO-resultaat.
De hamvrag, is het echt allemaal van belang?
Nu je weet wat er allemaal valt onder SEO, is de grote vraag: moet je hier echt overal mee aan de slag?
En dan moet ik eerlijk zijn: dat antwoord valt niet te geven. Welke stappen goed zijn om te doen, verschilt namelijk per website en is ook afhankelijk van wat concurrenten doen.
Om die reden werk ik bij mijn klanten nooit vanuit een vast stramien, maar kies ik een SEO-strategie op maat, die is gebaseerd op wat echt belangrijk is.