Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is een onderdeel van de systemen van Google. Google Mijn Bedrijf bevat bedrijfsinformatie van bijna alle bedrijven en organisaties ter wereld en is gekoppeld met Google Maps en de zoekmachine.

  • Google Mijn Bedrijf is de grootste bedrijfsdatabase ter wereld.
  • De informatie is afkomstig uit bedrijfsregisters of van bedrijven zelf en kan zijn verreikt door het bedrijf zelf.
  • De bedrijfsinformatie wordt gebruikt op meerdere plekken in Google’s ecosysteem, waaronder Maps en de resultatenpagina van de zoekmachine.

De informatie uit Google Mijn Bedrijf is afkomstig uit openbare bronnen, zoals bedrijvenregisters. Deze informatie is door Google verzameld in ’s werelds grootste database met bedrijfsinformatie.

Deze data is verreikt met toevoegingen van gebruikers. Dit kan actief zijn (doordat mensen een foto uploaden van de locatie) en passief (bijvoorbeeld doordat het aantal smartphones op die locatie worden gebruikt om te bepalen hoe druk het is.

Informatie op Google Mijn Bedrijf van het bedrijf zelf

Bedrijfseigenaren kunnen hun vermelding op Google Mijn Bedrijf claimen en zelf beheren. Dit heeft als voordeel dat de informatie altijd actueel en juist is.

Een ander voordeel is dat goed beheer ervoor zorgt dat het profiel beter wordt en daardoor vaker wordt getoond.

Om een bedrijfsprofiel te claimen, moet de aanvrager bewijzen de eigenaar te zijn. Dit kan door een antwoordkaart met een verificatiecode te ontvangen en deze code in te vullen in het bedrijfsprofiel. 

Tegenwoordig staat Google ook minder omslachtige methoden toe. Bedrijfseigenaren die hun site hebben gekoppeld aan de search console, mogen vaak de briefkaartverificatie overslaan.

Waar de informatie wordt vertoond

De informatie die bekend is bij Google Mijn Bedrijf, kan op meerdere plekken worden vertoond.

De belangrijkst plek is op de resultatenpagina van Google. Als iemand een lokale zoekopdracht invoert, zal dit vaak een lokale resultatenpagina opleveren. Onderdeel daarvan is een kaartje met daarop de drie meest relevante locaties in de buurt.

Naast op de resultatenpagina, worden de resultaten op andere plekken in Google’s ecosysteem gebruikt. Bedrijven kunnen verschijnen in de app van Google Maps en kunnen zelfs benoemd worden door de assistent van Google Home-devices.

Foto van Over mij

Over mij

Als online marketing specialist help ik al tien jaar organisaties aan meer zichtbaarheid. Heb je hulp nodig of wil je gewoon even sparren? Laten we dan gaan connecten op LinkedIn.

Foto van Over mij

Over mij

Als online marketing specialist help ik al tien jaar organisaties aan meer zichtbaarheid. Heb je hulp nodig of wil je gewoon even sparren? Laten we dan gaan kennismaken.

Connecten op LinkedIn