Home » Kennisbank » Welke schema code wordt in 2025 nog vertoond in Google?
Welke schema code wordt in 2025 nog vertoond in Google?
Niet alle schema-code wordt door Google vertoond. Een overzicht van wat nog wel werkt.
Samenvatting
Deze code wordt nog vertoond:
- Product (met eigenschappen als prijs, voorraad, reviews, GTIN/ISBN): Voor productpagina’s, met zichtbare rich snippets zoals prijs, voorraad en sterren
- Offer en AggregateOffer: Voor aanbiedingen en marktplaatsen
- Review en AggregateRating: Voor klantbeoordelingen bij producten
- Event: Voor (online) evenementen, met datum, locatie en beschikbaarheid
- Article en WebPage: Voor nieuws, blogs en informatieve pagina’s, zichtbaar in Google News en Discover
- VideoObject: Voor video’s, bijvoorbeeld productdemonstraties
- Organization en LocalBusiness: Voor bedrijfsinformatie, contact en locatie
- ItemList: Voor categoriepagina’s of lijsten
Waarom Schema belangrijk is
Schema-code was een hele lange tijd een favoriete techniek van SEO-specialisten. Met behulp van een paar regels code kreeg de vermelding op de resultatenpagina een hoop extra visuele toeters en bellen, waarmee met een beperkte inspanning het aantal kliks fors kon toenemen.
Een goed voorbeeld? FAQ-code. Door alinea’s te omgeven met deze code konden we ze aanmerken als veelgestelde vragen, die door Google als extra uitklapmenu werden vertoond bij de zoekresultaten.
Helaas werkt het anno 2025 niet meer zo simpel. De FAQ-code in het voorbeeld hiervoor is zo goed als nutteloos, want Google vertoont de uitklapmenu’s niet meer.
Wat werkt nog wel? Een overzicht.
Nuttige schema-code in 2025:
Product
Product-schema toont de belangrijkste eigenschappen van een product: prijs, voorraad, reviews en sterren. Voor webshops blijft deze schema-code onmisbaar
Offer en AggregateOffer
Aanbiedingen worden nog steeds vertoond op de resultatenpagina. Handig voor wie regelmatig een sale heeft.
Review en AggregateRating
Met een paar regels code kun je sterren tonen op de resultatenpagina, op voorwaarde dat je de reviews ook kunt onderbouwen. Eigenlijk had ik al lang verwacht dat Google deze zou schrappen, maar vooralsnog kunnen we ermee door.
Event
Voor evenementen is het mogelijk om de datum, locatie en beschikbaarheid te verwerken in de broncode.
Article en Webpage
Voor nieuws, blogs en informatieve pagina’s, zodat ze in theorie kunnnen worden gevonden in Google News en Discover. Daarbij wel een nuance, want voor een gemiddelde MKB-website is een plek op Google News onhaalbaar. Vooral voor blogs en nieuwssites is dit nuttig.
Video-object
Voor pagina’s die zich voornamelijk richten op video.
Organization en LocalBusiness
Misschien wel de belangrijkste voor lokale bedrijven. Deze code bevat bedrijfsinformatie, contact en locatie, en correleert met Google Mijn Bedrijf.
ItemList
Voor categoriepagina’s of lijsten. De waarde voor SEO is beperkt, maar toevoegen kan geen kwaad omdat Google zo de pagina beter begrijpt.
Aan de slag met Schema?
Ookal is Schema al lang niet meer het wondermiddel van vroeger, ik zou toch adviseren om er altijd mee aan de slag te gaan. Sterker nog, bij nieuwe SEO-projecten is dit vaak het eerste wat ik doe. De code helpt Google om de site beter te begrijpen, en de reviewsterren blijven een mooie boost voor de click through rate.

Over mij
Als online marketing specialist help ik al tien jaar organisaties aan meer zichtbaarheid. Heb je hulp nodig of wil je gewoon even sparren? Laten we dan gaan connecten op LinkedIn.

Over mij
Als online marketing specialist help ik al tien jaar organisaties aan meer zichtbaarheid. Heb je hulp nodig of wil je gewoon even sparren? Laten we dan gaan kennismaken.