Wat betekent zoekvolume?

Het zoekvolume is het aantal keer waarop er wordt gezocht op een bepaald zoekwoord. Het achterhalen van een zoekvolume is belangrijk om te bepalen welke SEO-acties de prioriteit moeten krijgen.

  • Het zoekvolume is het aantal keer waarop een keyword wordt opgezocht.
  • Zoekvolumes worden meestal gerapporteerd als zoekopdrachten per maand, waarbij historische data het uitgangspunt is.
  • Zoekvolumes worden achterhaald in Google-tools zoals de keywordplanner en Search Console, of commerciële tools als Ubersuggest en Ahrefs.

Internetgebruikers voeren hun zoekopdrachten in bij Google, in het daarvoor bestemde invoerveld. Naar aanleiding van deze zoekopdracht presenteert Google een resultatenpagina. Voor bedrijven en organisaties kan het interessant zijn om op deze pagina te verschijnen, omdat het verkeer naar de website oplevert.

Dit verkeer ontstaat niet zomaar, maar is het resultaat van het toepassen van SEO-technieken. Deze technieken kosten tijd (en dus geld). Daarom is het belangrijk om scherp te kiezen. Hierom wordt een keywordanalyse gedaan, zodat scherp kan worden gekozen.

Hoe wordt het zoekvolume achterhaald?

Een zoekvolume wordt achterhaald door een SEO-specialist. Hiervoor zijn meerdere tools beschikbaar. Een veelgebruikte tool is de keyword planner van Google Ads. Deze tool geeft het gemiddelde zoekvolume per maand weer, gebaseerd op data van de afgelopen twaalf maanden.

Zoekvolumes worden ook gerapporteerd in de Search Console. Deze zijn nauwkeuriger dan de zoekvolumes in de keyword planner, maar hebben een beperking: er worden geen volumes gerapporteerd voor als de site niet al op het keyword wordt vertoond.

Daarnaast zijn er verschillende commerciële tools op de markt, waarmee ook keywords kunnen worden opgezocht. Voorbeelden van deze tools zijn Ubersuggest, MOZ, Ahrefs en SEMRush.

Zoekvolumes zijn een belangrijke indicatie

Geen enkele tool blijkt in de praktijk in staat om zoekvolumes exact te rapporteren. Afrondingsverschillen en seizoensinvloeden kunnen zorgen voor afwijkingen. Omdat alle zoekvolumes met dezelfde foutmarge worden gerapporteerd, wordt dit in de praktijk niet als probleem gezien.

Picture of Over mij

Over mij

Als SEO-specialist deel ik graag mijn tips en tricks voor een beter vindbare website. Ook hoger in zoekmachines? Volg me op LinkedIn voor meer praktische tips en tricks.

Picture of Over mij

Over mij

Als SEO-specialist help ik al tien jaar bedrijven hoger in Google. Heb je hulp nodig of wil je gewoon even sparren? Neem dan gerust contact op en ik help je verder.

Gesprek inplannen