Home » SEO termen uitgelegd » Wat is de keyword planner?
Wat is de keyword planner?
De keyword planner is een tool van Google, waarmee zoekwoorden gevonden kunnen worden. Van de gevonden zoekwoorden toont Google het verwachte aantal zoekopdrachten.
- De keyword planner is onderdeel van Google Ads en is bedoeld voor adverteerders, maar wordt ook gebruikt door SEO-specialisten.
- De gerapporteerde zoekvolumes zijn gebaseerd op Google’s eigen data van de afgelopen twaalf maanden.
- De data heeft een zekere foutmarge, bijvoorbeeld door seizoensinvloeden en het dubbel rapporteren van sommige woorden.
De keyword planner is onderdeel van Google Ads en is bedoeld om adverteerders inzicht te geven in zoekvolumes en bijbehorende advertentiebudgetten.
Daarnaast wordt de keyword planner gebruikt door SEO-specialisten, om te achterhalen welke zoekwoorden gebruikt kunnen worden bij het optimaliseren van de website.
De betrouwbaarheid van de data
De keywordplanner geeft inzicht in zoekvolumes op een bepaald keyword, in een bepaalde regio. De zoekvolumes zijn een prognose, gebaseerd op informatie uit de afgelopen twaalf maanden.
De volumes worden gerapporteerd met een foutmarge. Seizoensinvloeden worden hierin niet goed meegenomen, waardoor het genoemde gemiddelde niet op elke maand van toepassing is.
Ook gebruikt Google afrondingen en kunnen zoekvolumes dubbel worden gerapporteerd, bijvoorbeeld omdat Google zowel het enkelvoud als het meervoud van een zoekwoord benoemt.
Over mij
Als SEO-specialist deel ik graag mijn tips en tricks voor een beter vindbare website. Ook hoger in zoekmachines? Volg me op LinkedIn voor meer praktische tips en tricks.
Over mij
Als SEO-specialist help ik al tien jaar bedrijven hoger in Google. Heb je hulp nodig of wil je gewoon even sparren? Neem dan gerust contact op en ik help je verder.