Home » SEO termen uitgelegd » Wat is local search?
Wat is local search?
Local search is een type zoekopdracht waarbij de zoeker specifiek zoekt naar een locatie in de buurt. voorbeelden van local searches zijn dienstverleners, winkels of horecabedrijven.
- Een lokale zoekopdracht zorgt voor een lokale resultatenpagina met daarop resultaten dichtbij.
- Google gebruikt hiervoor locatiegegevens van het apparaat van de gebruiker en bedrijfsgegevens van ondernemingen in de buurt.
- Of een zoekopdracht een lokale zoekopdracht is, wordt bepaald door het algoritme van Google.
Of een zoekopdracht een locale zoekopdracht oftewel ‘local search’ is, wordt bepaald door het algoritme van Google. Na het invoeren van de zoekterm zal Google de term interpreteren en in sommige gevallen beoordelen als een lokale zoekopdracht.
Voorbeelden van local search zijn horecagelegenheden (cafés en restaurants), middenstand (winkels) en dienstverleners (kappers, sauna’s).
Een zoekopdracht zal vaak als local search worden gezien als er een plaatsnaam aan wordt toegevoegd (bijvoorbeeld: fietsenmaker Groningen).
Maar dit hoeft niet.
Local search kan ook voorkomen als de internetgebruiker zoekt op een zoekterm waarvan Google denkt dat het antwoord een locatie in de buurt is. Bij het keyword ‘zwembad’ zal Google namelijk alleen maar zwembaden in de buurt tonen, en niet aan de andere kant van het land.
Locatie van de gebruiker bepaalt de resultatenpagina
Als een zoekopdracht door Google wordt geïnterpreteerd als ‘local search’, past Google daar de resultatenpagina op aan.
Een resultatenpagina voor een lokale zoekopdracht, legt de nadruk op dienstverleners in de buurt. Google bepaalt hiervoor de locatie van de gebruiker, bijvoorbeeld aan de hand van het ip-adres, mobiele netwerk of GPS-informatie vanaf een Android-toestel.
Op een lokale resultatenpagina kunnen bedrijven worden getoond die zich dicht in de buurt van de zoeker bevinden. De volgorde van een lokale resultatenpagina kunnen dus verschillend zijn op verschillende plekken in dezelfde stad.
Hoe de resultatenpagina is opgebouwd, hangt af van het type zoekwoord. Vaste items zijn normale websitevermeldingen en het kaartje van Google Maps, gekoppeld aan Google Mijn Bedrijf.
Over mij
Als SEO-specialist deel ik graag mijn tips en tricks voor een beter vindbare website. Ook hoger in zoekmachines? Volg me op LinkedIn voor meer praktische tips en tricks.
Over mij
Als SEO-specialist help ik al tien jaar bedrijven hoger in Google. Heb je hulp nodig of wil je gewoon even sparren? Neem dan gerust contact op en ik help je verder.